Tereza Hátleová přibližuje v televizi, co uměly naše babičky. A má firmu roku Písecka


Co pro vás ocenění firma Písecka znamená?
Znamená to pro mě hodně. Je příjemné, když si někdo všimne vaší práce. Je to ocenění pro celý tým, Moje Lhota měla úžasný rok. Ve chvíli, kdy podnikání takto roste a nepřijdou ti správní lidé, tak to nefunguje. V mém případě jsem měla štěstí, protože se podařilo najít zaměstnance, kteří fungují jako samostatné jednotky a přinášejí něco nového.
Jak náročné je v dnešní době najít a udržet zaměstnance?
V mém případě to bylo těžké, protože jsem neměla moc zkušeností s vedením týmu. První rok pro mě byl hodně náročný, hodně se mi v obchodě střídali lidé. Nabídka práce je dnes obrovská a hledat schopné lidi je těžké. V podnikání, jako je farmářský obchod, který je navíc vedený srdcem, potřebujete srdcaře. Bez nich to nejde. Musím zaťukat, že se mi teď podařilo sestavit dobrý tým lidí, kteří se doplňují. Každý je úplně jiný a přináší do toho něco svého.
Jaká je vaše nejcennější manažerská zkušenost?
Je důležité nahlas docenit práci jednotlivce. Jedna věc je finanční ohodnocení, ale je důležité mu dát také najevo, že vím, v čem je výjimečný. Vypozorovat to a podpořit. Když máte člověka, který umí například krásně malovat, tak by měl třeba každý den malovat tabuli s nabídkou, dělat různé dárkové balíčky a hrát si. Je potřeba u konkrétního zaměstnance najít to, v čem vyniká, co ho baví a dám mu prostor. Já věřím, že každý je nějak výjimečný – někdo je dobrý na čísla, někdo rád dělá tabulky…
V čem byl pro obchod Moje Lhota rok 2018 výjimečný?
Prvním hlediskem je rozrůstání týmu, takže už práce neleží jen na mě. Druhé hledisko je obrat, kde narostl o 50 procent, což je skvělé. Lhota si v Písku našla své zákazníky a my děláme vše pro to, abychom si je udrželi. Myslím si, že každý, kdo teď do obchodu zajde, je překvapený, kolik zboží tam najde. Rozrostl se počet položek, které prodáváme, a počet farem, od kterých odebíráme.
Roste také počet farmářů, výrobců a dodavatelů, kteří konkurují levným nadnárodním řetězcům?
Myslím si, že počet kvalitních výrobků na českém trhu narůstá. Roste i konkurence mezi farmáři. Když se budeme bavit jen o mléčných výrobcích, tak v tuto chvíli bereme od pěti nebo šesti dodavatelů. Škála je rozmanitá, i když pro daného farmáře by bylo asi lepší, kdybych brala zboží jen od něj. Já se ale zase snažím vyjít vstříc zákazníkům a najít rovnováhu, aby to bylo výhodné jak pro farmáře, tak zajímavé pro zákazníka.
Jak dlouho vlastně funguje obchůdek v Žižkově ulici?
Otevírali jsme v květnu 2017, takže na jaře to budou dva roky.
A stále běží i internetový obchod?
Ano, rozvážíme stále, vždy do druhého dne. Máme velmi pravidelnou klientelu, takže můžeme dopředu plánovat. Teď v období chřipek to často využívají lidé, kteří nechtějí nemocní vyrazit na nákup, takže dovážíme i marodům.
S e-shopem jste začínala a obchod se přidal později. Jak vypadá poměr zákazníků na internetu a v prodejně?
Větší obrat dělá kamenný obchod, na e-shopu se to mění v průběhu roku. V létě to tak nefrčí, protože jsou všichni do večera venku a nikdo neví, kdy bude doma. Když je ošklivě, tak jsou lidé víc u počítače a více objednávají.
Vy jste také průvodkyní a moderátorkou v pořadu České televize nazvaném Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli. Před vysíláním první řady jste říkala, že je to pro vaše podnikání další inspirace. Platí to i druhé řady pořadu, který teď běží?
Platí to stále, natáčím dvakrát v týdnu. Nedávno mi dorazila pozitivní zpráva, že Babičky trhají rekordy. Jde o jeden z nejúspěšnějších nedělních pořadů na všech televizích. Lidi to téma zkrátka zajímá. Nedávno se vysílal díl o výrobě mléka a sýrů, který jsme točili směrem na Plzeň u paní, která si sama dojí kravky, vodí je na pastvu a má mléko pro svou potřebu, jak to kdysi bývalo. Jsou to témata, která mě zajímají, baví a navíc se při tom naučím spoustu zajímavých věcí, protože jako moderátoři si všechno zkoušíme. Někdy jsou to komické situace a je to pro mě příjemné zpestření. A reakce lidí v obchodě jsou milé, protože zákazníci někdy komentují, jak se jim díl líbil. Tato druhá série získala díky dobré sledovanosti v České televizi více prostoru, takže poběží skoro celý rok. Bude to nějakých 34 dílů a věřím, sledovanost bude míst vzestupnou tendenci. Je to takový ideální typ pořadu na klidný nedělní večer, běží to vždy v 18.25 před hlavními Událostmi.
Jaké téma vás zatím při natáčení nejvíc bavilo?
Mně hrozně baví vše, co se týká zvířat. Takže mě zajímali koně, krávy, bavila mě práce s volským povozem. Teď jsme byli například na výstavě holubů, slepic a králíků, což byl také nový originální zážitek. Hrozně mě také baví recepty a vaření. Vaříme u nás na chalupě v Dolní Lhotě, která dala jméno mému obchodu. Celkově je natáčení příjemné.
Našla jste při natáčení i konkrétní inspiraci pro obchod?
Je to taková vzájemná symbióza. Když se vymýšlí, kam pojedeme natáčet, tak předávám kontakty na dodavatele, pro které je to skvělá reklama. Takhle jsme natáčeli například na farmě u Miklasů, na kozí farmě Jakubka u Českých Budějovic, na statku Netěchovice u Týna nad Vltavou, kde beru maso a kde je i zemědělské muzeum. Skrze pořad navštěvuji své dodavatele a tím jim přináším výhodu dostat se v dobrém vysílacím čase do televize. A když mě něco zaujme, snažím se to uchopit. V jednom díle jsme například dělali z husích peříček mašlovačky, které jsme pak prodávali u nás v obchodě.
Jaké máte plány na tento rok?
Je jich hodně, ale některé si nechávám ještě pro sebe. Ráda bych rozšířila aktivity obchodu Moje Lhota, která je živý organismus. Vždy záleží, jací lidé přijdou a teď mi přišli do života i do obchodu fajn lidi, kteří mají neskutečný potenciál. Máme například plán udělat bylinkovou zahradu a trochu se pustit i do osvěty a vzdělávání dětí. Zatím jsou to ale jen plány. Jak už jsem zmínila, Moje Lhota je organizmus, který potřebuje růst. Kdybychom začali stagnovat, tak by mě to ani nebavilo. Jakmile se dostaneme do klidového režimu, hned začnu mít roupy a přemýšlet, co dál. Věřím, že rok 2019 bude také báječný. Chceme být více vidět i pro lidi, kteří do Žižkovy ulice nezabloudí, takže budeme na různých akcích ve městě dělat ochutnávky.
Diskuse k článku