Stavební úřady se potýkají s problémy. I v Milevsku - Jižní Čechy Teď!
2. 7. 2024 18:58

Stavební úřady se potýkají s problémy. I v Milevsku

MILEVSKO - Od pondělka 1. července platí nový stavební zákon, který slučuje územní a stavební řízení a zavádí digitalizaci. Stavební úřady ale hlásí problémy. I v Milevsku. Na otázky redakce odpovídá vedoucí odboru regionálního rozvoje Městského úřadu v Milevsku Petr Gono.

Nabídka brigády

 

Jaké máte poznatky z prvního dne fungování v novém systému? 

Jako obecní stavební úřad nyní fungujeme v jakémsi vakuu, které vzniklo ze strany ministerstva pro místní rozvoj. Stavební úřad Milevsko, tedy i bývalý speciální stavební úřad dopravní a speciální stavební úřad vodoprávní, jsou beze zbytku seznámeny se zněním nového stavebního zákona. Nicméně jsme nebyli dostatečně seznámeni s prováděcími předpisy, které byly zveřejněny teprve koncem minulého měsíce. Stejně tak jsme nebyli dostatečně proškoleni a seznámeni s novým Informačním systémem stavebního řízení, který slouží jako protipól Portálu stavebníka. Informační systém stavebního řízení (ISSŘ) byl sice spuštěn ve zkušební verzi, k té se nám ovšem podařilo přihlásit pouze jednou a jen jednomu pracovníkovi. Od té doby se nám přihlášení nezdařilo. Ze strany ministerstva pro místní rozvoj sice proběhlo několik online školení, avšak vždy pouze s ukázkou jen některých funkcionalit systému, který jsme vlastně nikdy neviděli.

Co se mění pro občany? Budou nyní směřovat žádosti o povolení v oborech staveb, studní nebo dopravních záležitostí na jedno pracoviště? 

Nový stavební zákon již nerozlišuje, zda stavební úřad bude řešit obecnou stavbu rodinného domu, stavbu komunikace či vodní dílo (jsou samozřejmě výjimky). Obecně lze konstatovat, že vše řeší jeden stavební úřad.
Žadatelé by tak měli podat žádost o povolení stavby, doložit projektovou dokumentaci a další náležitosti pouze v Portálu stavebníka. Řádně vyplněná žádost by pak měla být automaticky předána v rámci Informačního systému stavebníhéo řízení na příslušný stavební úřad a ten ji vyřídí. Chtěl bych zmínit, že se v médiích objevují informace o tom, že stavebníkovi bude stačit podat žádost a dokumentaci ke stavbě a zbytek si obstará stavební úřad sám. Není to však úplně pravda. Stavebník vždy nese povinnost dodat stavebnímu úřadu kompletní projektovou dokumentaci stavby. Tedy dokumentaci se souhlasy jednotlivých správců a vlastníků sítí technické infrastruktury. Stanoviska a vyjádření dotčených orgánů a souhlasy sousedů již může stavební úřad získat sám. Problém však nastává ve chvíli, kdy by bylo doručeno nesouhlasné stanovisko nebo stanovisko s podmínkami, které by měly vliv na zpracovanou projektovou dokumentaci. Pak budeme muset řízení přerušovat, dokumentace vracet k přepracování, znovu projednávat… Doporučujeme tedy stavebníkům podávat dokumentaci kompletně projednanou a odsouhlasenou.

Dostali jste před koncem června větší množství žádostí stavebníků, kteří chtěli stihnout starý stavební zákon? 

Ano, počet přijatých žádostí byl značný. Navýšení počtu žádostí jsme zaznamenali již od poloviny dubna. V červnu 2023 jsme obdrželi 68 podání, v červnu 2024 to pak bylo 302. Počet podání tedy vzrostl o více než čtyřnásobek obvyklého průměru.

Jaké množství žadatelů bude ještě v režimu tříletého přechodného období, respektive co bylo podmínkou, aby mohli žadatelé ještě řešit svou věc v tomto režimu?

Všechny žádosti podané do 1.7. 2024 budou řešeny v režimu dosavadních právních předpisů. Co se týče přechodného období, pak je stanoveno, že jako součást podání žádosti o povolení stavby může být do 30. 6. 2027 použita dokumentace zpracovaná podle dosavadních právních předpisů. Samotné podání žádosti, žádost, stanoviska dotčených orgánů a další náležitosti však již musí být plně v souladu s novým stavebním zákonem. Jde v zásadě jen o to, aby doposud zpracované projektové dokumentace byly ještě nějakou dobu použitelné.

Spojili se s vaším úřadem již nějací žadatelé přes nový Portál stavebníka? Funguje?

Doposud k nám žádná žádost podaná přes Portál stavebníka podána nebyla. Portál stavebníka jsem si osobně vyzkoušel a ano, ten funguje. Informační systém stavebního řízení však dle mého názoru funguje jako jakási demoverze. V informačním systému vidím všechny podané záměry v rámci celé ČR, mohu je dokonce editovat a změnit třeba parcelní čísla u záměrů v Hodoníně, nefunguje ztotožnění osob, nefunguje filtrování záměrů např. dle katastrálních území…. Je to úsměvné, ale mám-li být upřímný – čekali jsme to. Snad tým informatiků na ministerstvu pro místní rozvoj zapracuje a vše bude brzy fungovat, jak má.

Dá se očekávat, že noví žadatelé budou vyřízeni v nové zákonné lhůtě 30 dnů?

Chtěl bych upozornit, že základní lhůty jsou pro období do konce roku 2024 prodlouženy na dvojnásobek. Snahou bude, aby stavebník (žadatel) doložil v rámci žádosti kompletní projednanou dokumentaci stavby, všechny souhlasy všech dotčených orgánů, sousedů a vlastníků a správců technické infrastruktury. Teprve pak opravdu může být prvním úkonem stavebního úřadu povolení stavby. V případě, že bude podání „ochuzeno“ o podklady nutné k rozhodnutí, musí stavební úřad řízení přerušit a dožádat buď sám stanoviska dotčených orgánů, nebo vyzvat stavebníka k doplnění. Pak se lhůty prodlužují. Vše samozřejmě platí pouze v případě, že budeme v Informačním systému stavebního řízení vůbec schopni žádost zpracovat, a to zatím, s ohledem na fungování tohoto systému, nejsme.

Museli jste posílit stavební úřad personálně, případně přesuny referentů z jiných odborů?

Prozatím se snažíme vše zvládnout vlastními silami. Pomáhají nám nyní i kolegové z jiných oddělení. Samo ministerstvo však předpokládá nárůst agendy obecních stavebních úřadů až o 40%. Jedná se především o přesun agendy stavebních úřadů z obcí tzv. druhého stupně. U nás se jedná o významnou část agendy stavebního úřadu Bernartice. Rozhodli jsme se ale, že počkáme až se vše takříkajíc zaběhne. Teprve potom s vedením úřadu vyhodnotíme konkrétní dopady na chod našeho stavebního úřadu.

Ještě něco důležitého by mělo zaznít?

Chtěl bych především poděkovat všem kolegům, kteří jsou nyní zahlceni podanými žádostmi, které musí vyřídit. Zároveň bych chtěl požádat stavebníky o shovívavost. I když věřím, že vše bude v budoucnu fungovat lépe a rychleji, nyní nejsme schopni dodržet zákonné lhůty pro vyřízení jednotlivých žádostí podaných do 1. 7. 2024. Žádosti podané od 1. 7. 2024 se samozřejmě budeme snažit vyřizovat v termínech, nicméně fungování všech systémů neovlivníme. To, že tu jsme pro naše občany je pro nás samozřejmostí, a proto bych chtěl všechny požádat, aby se na nás kdykoliv s důvěrou obrátili a my se budeme snažit všem vyhovět, nebo třeba jen poradit.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.