Sedmdesátiny ZVVZ Milevsko přilákaly tisíc lidí



















Slavnostní výkop stavby nového závodu v Milevsku, který tehdy nesl jméno Janka podle radotínského mateřského podniku, se uskutečnil 29. srpna 1948. Proto se i dveře výrobních hal otevřely dokořán právě nyní, v sobotu 25. srpna. Návštěvníci mohli podle vlastní volby absolvovat továrnou velký nebo malý okruh. K tomu dostali na cestu průvodce s mapou a také se stručným výčtem milníků v historii společnosti ZVVZ.
Udržet se ve světové konkurenci, kdy firma už nad sebou nemá státní ochrannou ruku, ale musí čelit i politickým vlivům – jako když svého času Česká republika zákonem zakázala dodávky do íránského Bušéhru, nebo se vypořádat s dopady krachu svých obchodních partnerů, není žádná procházka růžovým sadem. Narozdíl od řady podniků někdejšího československého „rodinného stříbra“, tu ale ZVVZ stále jsou a jejich lidé se snaží hledat nové a nové možnosti uplatnění. Pro mnohé návštěvníky bylo překvapením, že v ZVVZ se dnes vyrábějí podvozky pro vozy metra do Petrohradu nebo kabiny pro lokomotivy. A přišel i návrat k výrobě velkoobjemových přepravníků, který v roce 2011 přerušila hospodářská krize. Dnes v ZVVZ vznikají nejen tradiční přepravníky na cement, ale i na potravinářské komodity – přepravník může mít i několik oddělených částí pro různé druhy mouky do pekáren. V provozu, který vyrábí pro americkou firmu Megtec, zas vznikají například obří sušárny do tiskáren polygrafického průmyslu nebo čističky těkavých organických látek dodávané tam, kde při výrobě vznikají – třeba v pražírnách kávy, v lakovnách, v chemickém průmyslu. Megtec původně montoval díly vyrobené v Milevsku ve Francii, od toho ale upustil, tamní montážní závod zrušil a vše se na klíč vyrábí přímo v Milevsku.
V podniku se rádi pochlubili i ventilátorem s průměrem 4,5 metru, který vyrábějí pro dětmarovskou elektrárnu poté, co tam došlo k havárii japonského ventilátoru Mitsubishi a ZVVZ pomohly v nouzi. Po této zkušenosti už dostaly zakázku na druhý kus.
Zastávku nabízela i moderní lakovna. „Například naše přepravníky už dokážeme nastříkat sami a nemusíme si to objednávat dodavatelsky. Znamenalo to ale získat patřičné certifikáty, protože nátěr musí dosahovat kvality povrchové úpravy automobilu,“ prozradil šéf řízení kvality v podniku Pavel Fleischmann. Pro zájemce se otevřela také nově zrekonstruovaná zkušební laboratoř ventilátorů.
Pro děti byl připraven kvíz, pro který mohly načerpat informace během procházky podnikem, ale jako nápověda na konci exkurze ochotně pomohli generální ředitel ZVVZ Group Miloslav Mácha i další členové vedení firmy. Fronta se chvílemi tvořila u stánku, který v areálu firmy připravila Vysoká škola technická a ekonomická z Českých Budějovic. Návštěvníci mohli vidět, co dokáže 3D tiskárna a v brýlích na virtuální realitu mohli absolvovat jízdu po obří horské dráze. Den otevřených dveří tak nabídl v závěru i adrenalinový zážitek.
„Pro mě je velmi milým překvapením, že k nám našlo cestu na tisíc lidí,“ zmínil generální ředitel Miloslav Mácha.
Diskuse k článku