Říjnová tragédie na trati u Bělčic: O práci dělníků na kolejích nikdo neinformoval výpravčí - Jižní Čechy Teď!
Říjnová tragédie na trati u Bělčic: O práci dělníků na kolejích nikdo neinformoval výpravčí - Jižní Čechy Teď!
Říjnová tragédie na trati u Bělčic: O práci dělníků na kolejích nikdo neinformoval výpravčí - Jižní Čechy Teď!
2. 7. 2024 12:45

Říjnová tragédie na trati u Bělčic: O práci dělníků na kolejích nikdo neinformoval výpravčí

BĚLČICE - Byla to jedna z největších tragédií, které se staly loni v Jihočeském kraji. Vlak u Bělčic na Strakonicku najel 3. října v 9.14 hodin ráno do skupiny zaměstnanců Správy železnic pracujících na kolejích. Dva muži zemřeli na místě, dva skončili s vážnými zraněními v nemocnici. Drážní inspekce teď vydala závěrečnou zprávu o výsledcích šetření zachycující sled událostí toho dne. Z materiálu vyplývá, že výpravčí nevěděli, že bude skupina na trati pracovat.

Říjnová tragédie na trati u Bělčic: O práci dělníků na kolejích nikdo neinformoval výpravčí - Jižní Čechy Teď!

Je úterý, 3. října 2023 ráno. Strojvedoucí nastupuje na směnu a veze vlak z železniční stanice Beroun do Březnice. Jenže vlak má poruchu. Strojvedoucí proto oznamuje výpravčímu železniční stanice Březnice, že potřebuje vyměnit motorovou jednotku (hnací vozidlo) a potřebuje do depa v Blatné. Výpravčí tedy telefonicky informuje o situaci kolegyni v Blatné.

Na trasu vyjíždí strojvedoucí v 8.55. „Výpravčí železniční stanice Březnice o práci v traťovém úseku mezi stanicemi Březnice a Blatná nevěděl, nikdo jej neinformoval,“ stojí v závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné události. A tušení o dělnících Správy železnic pracujících na kolejích u Bělčic neměla podle výpovědi ani výpravčí v Blatné. Nikdo jí nic nehlásil. Ani jeden z výpravčích tak nemohl strojvedoucího s předstihem upozornit na pohyb lidí v kolejišti.

Čtyři pracovníci Správy železnic – vrchní mistr tratí, mistr tratí, pracovník údržby a oprav tratí a pracovník údržby v zácviku, mezitím dorazí kolem půl osmé do mezistaničním úseku Bělčice – Blatná, aby opravili rozchod koleje. „Právě v té době projel vlak a vrchní mistr tratí nebo mistr tratí řekl, že mají tři hodiny, než pojede vlak zpátky. Protože aku vrtačka byla slabá, odjel mistr tratí s pracovníkem údržby a oprav tratí do Blatné pro motorový utahovák,“ popsal v závěrečné zprávě pracovník v zácviku, který po nehodě skončil s vážnými zraněními v nemocnici. Krátce po deváté hodině se jeho kolegové s motorovým utahovákem vrací. Přináší jej na místo na kraji lesa a začínají s opravou.

Do tragédie v té době zbývají už jen minuty. „Strojvedoucí po vyjetí z pravotočivého oblouku uviděl na vzdálenost zhruba 50 metrů osoby. Postavil se, brzdil a houkal. Ihned zavedl rychločinné brzdění, pro krátkou vzdálenost však již nestihl střetu zabránit,“ popisuje závěrečná zpráva.

Svou roli v neštěstí zřejmě sehrál i fakt, že motorový utahovák byl podle výpovědi přeživšího pracovníka hlučný. To potvrzuje i vyjádření očitého svědka, který nedaleko hrabal trávu. „Slyšel vlak, který jel od Bělčic a houkal, houkání bylo slyšet od přejezdu, který se nachází před lesem ve směru od Bělčic, rovněž bylo slyšet vlak, jak jede, ještě jej ani neviděl. Muži měli na uších sluchátka a měli je všichni. Poté viděl, jak z lesa vyjel vlak a jel směrem na ně. Muži stáli na trati zády k vlaku a neuhýbali se, tím, že měli na uších sluchátka, ten vlak pravděpodobně ani neslyšeli.“

Při nehodě přišel na místě o život mistr tratí a pracovník údržby a oprav tratí. S těžkými mnohačetnými zraněními vrtulník letecké záchranné služby transportoval do nemocnice vrchního mistra tratí a pracovníka údržby v zácviku.

Bezprostřední příčinou tragédie bylo podle Drážní inspekce provádění prací na zařízení zaměstnanci provozovatele dráhy (Správy železnic, pozn.red.) v provozované nevyloučené traťové koleji bez zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a to konkrétně bez sjednání podmínek práce na zařízení, bez zajištění bezpečnosti pracovního místa a bez zajištění bezpečnosti osob na pracovním místě.

Podle inspektorů pochybil vedoucí skupiny dělníků, který neinformoval výpravčí v Blatné o práci na kolejích. Jenže ani šetřením se nepodařilo zjistit, kdo v osudný den vlastně skupinu vedl. V dokumentech totiž tato informace chyběla. „Šetřením této mimořádné události se nepodařilo Drážní inspekci prokazatelně zjistit, který ze zúčastněných zaměstnanců, a to konkrétně zda vrchní mistr tratí nebo mistr tratí, byl 3. října vedoucím prací,“ informuje inspekce.

Podle výsledků vyšetřování zaměstnanci Správy železnic porušili řadu předpisů a nestalo se tak poprvé. „V souvislosti s povinností sjednávat podmínky práce na zařízení docházelo k vědomému dlouhodobému porušování stanovených technologických postupů, které jsou zásadní k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví osob,“ uvádí se ve zprávě.

Případem se dále zabývá policie. „Závěrečnou zprávu Drážní inspekce jsme převzali koncem minulého týdne. Mimořádnou tragickou událost stále prověřujeme,“ potvrdila mluvčí strakonické policie Jaromíra Nováková.

 

 

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.