První v Česku. Comett Plus nasazuje elektrobusy i na linkový provoz. Infrastrukturu pro dobíjení postavila E.ON Energie
























„Od roku 2019 je provoz MHD na Táborsku zajišťován ze sta procent na pohon CNG. V letech 2020 až 2022 všech 34 autobusů pro provoz MHD doplňovalo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což bylo přibližně 40 % celkového linkového provozu. V současné době provozujeme zhruba 40 autobusů na CNG a tři tahače na LNG,“ vypočítal Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Plus Tábor. Jak ale připustil, svého času výhody stlačeného zemního plynu překonaly naftu – provoz na CNG byl až čtyřikrát levnější, jenže po vypuknutí války na Ukrajině přestal být plyn výhodný. Momentálně je dotačně podporována elektromobilita, která navíc umožňuje až zcela bezemisní provoz. Výjimkou jsou mrazivé dny pod mínus pět stupňů, kdy se pro komfort cestujících může ve vozidelch přitápět naftovým topením. Řidič současně může při nočním nabíjení vozidlo i předtopit.
Ve společnosti Comett Plus provozují šest elektroautobusů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu a osm nízkopodlažních vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD. K nim by v letošním roce měly přibýt ještě další dva elektrické autobusy a flotila vozů pro MHD tak bude z jedné třetiny plně elektrická. Podle možností pak plánují pořízení dalších pěti elektrických strojů.
Elektrické autobusy byly v Táboře a na linkách Tábor – Mladá Vožice – Vlašim a Tábor – Mladá Vožice – Benešov do pilotního režimu nasazeny už prvního prosince loňského roku. Dopravce tak může vyhodnocovat první zkušenosti, kdy na šesti denně vypravovaných elektrobusech najíždí zhruba 42 000 kilometrů za měsíc a jen za první měsíc provozu přepravili 18 tisíc cestujících. Celkově je provoz na linkách naplánován na 540 000 kilometrů ročně. V síti MHD pak na zhruba 450 000 kilometrů ročně.
Řešení na míru
Řešení dobíjecí infrastruktury navrhla společnost E.ON a dnes dopoledne hosté v táborském areálu Comettu slavnostně přestříhli pásku u výdejníků, z nichž každý umožňuje dobíjet dva elektrobusy. Výdejníků je zde celkem šest. Druhé stanoviště s pěti dobíjecími body se nachází v Mladé Vožici.
„Z dosavadních zkušeností provozu elektrobusů je nesmírně důležité správně definovat konfiguraci baterií s ohledem na denní dopravní výkon v návaznosti na možnosti dobíjení. E.ON byl od začátku velmi důležitým partnerem při plánování a počítání průběhu a kapacitních možnostech dobíjení na jednotlivých dobíjecích stanicích a především pak v dobíjecím depu v Mladé Vožici, kde je omezen výkon dobíjecí stanice z důvodu kapacity distribuční sítě,“ doplňuje Aleš Melich. Denní dojezd 230 kilometrů na jedno nabití pokrývají u elektrobusů čtyři baterie.
Právě s dobíjecí infrastrukturou a nastavením celého konceptu Comettu Plus E.ON výrazně pomohl. „Elektrifikace městské hromadné dopravy je trend, kterému se nevyhneme. Na příkladu dobíjení pro společnost Comett Plus se jasně ukazuje, že neexistuje unifikované řešení a je důležité správně nastavit a navrhnout celý systém na míru každého zákazníka. Máme už řadu zkušeností s firemními fleety nebo dobíjením pro dodávky dovážkových služeb. Tady se jedná o první instalaci pro autobusovou dopravu. Řešení jsme navrhli s ohledem na aktuální potřeby dopravce, ale zároveň s možnou rezervou pro další rozvoj flotily elektrických autobusů do budoucna,“ vysvětlil Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie. Podotkl, že tato spolupráce ho nadchla, protože vždycky toužil řídit autobus a taky si to na dva měsíce vyzkoušel. Dodavatelem elektrické energie pro dobíjení je společnost C-Energy.
Elektromobilita přispívá k lepšímu životnímu prostředí
Na slavnostní představení dobíjecí stanice přijel i středočeský krajský radní pro dopravu Petr Borecký. Připustil, že provoz elektrobusů vychází o 40 procent dráž než autobusy na naftu. Vodíkové autobusy, které Středočeský kraj také zkouší, jsou nákladově ještě výš. Podle Petra Boreckého je ale elektromobilita nezbytný ekologický trend. „Představa, že my si v České republice udržíme svoje diesely a benzíny a všude okolí bude Grean Deal, je lichá,“ řekl. Veřejné rozpočty podle něj musí do budoucna počítat s tím, že někde jinde budou muset ubrat, aby tyto náklady pokryly. „Ubrat nebo vybrat,“ řekl doslova – a slovo o výběru asi cestující zákazníci zrovna rádi neuslyší. Zatím vyšší náklady pokrývá dotační podpora.
Ať už se elektromobilita bude vyvíjet jakkoliv a očekávaným nebo jiným tempem, všichni přítomní odborníci se shodovali, že pro veřejnou dopravu je vzhledem k čistotě ovzduší nejlepším řešením. Hosté si mohli prohlédnout kromě dobíjecích stanovišť také moderní dispečink, na němž lze přesně sledovat, kde se elektrobusy pohybují a nakolik jsou dobité. Elektrobusy využívané v MHD mají dokonce uvnitř kamerový systém a dispečer může kdykoliv nahlédnout do vozu.
Klíčové bylo vybrat správnou technologii, která bude odpovídat potřebám dopravní společnosti i technickým možnostem místa. Volba padla na řešení finského výrobce Kempower, které nabízí dynamické řízení výkonu, komplexní správu nabíjecích stanic, dálkové ovládání, automatické dobíjení vozidla podle plánu i integraci se systémy třetích stran jako je správa dopravy, správa depa nebo telematikaJedná se o první takovou instalaci tohoto výrobce v České republice vůbec.
Počítá se s rozvojem
V Táboře je v tuhle chvíli k dispozici 12 dobíjecích bodů s celkovým výkonem 700 kW děleným do dvou jednotek po 350 kW, kdy je na každou připojeno šest dobíjecích bodů. Celý systém je pak jednoduše rozšířitelný o 2×50 kW. Do budoucna pak může přibýt v této lokalitě v dalších etapách ještě minimálně 24 dobíjecích bodů. V Mladé Vožici je pak pět dobíjecích bodů o celkovém výkonu 100 kW, což byl limit sítě v daném místě, i tak zvládnou nabíjet pět autobusů najednou.
Hosté si prohlédli dobíjecí místa, dispečink a v Comettu se pro ně otevřel i servis, jehož zaměstnanci se nově proškolili i na opravy elektrobusů. Pro exkurzi byl připravený žebřík, aby se zájemci mohli podívat, že u elektrobusů je většina technologie umístěná na střeše. A nechyběla ani projížďka po Táboře, při které účastníci ocenili bezbariérové vstupy do elektroautobusů Solaris Urbino, příjemný interiér a hlavně tichý provoz. Mezi dotazy například zaznělo, zda nemůže dobíjecí stanice v areálu někdo zneužít pro svou potřebu. Aleš Melich vysvětlil, že jsou zabezpečeny pouze na odběr konkrétních vozidel.
Diskuse k článku