Patří auta na historická náměstí? Některá jihočeská města proti nim bojují

Nedávno se začalo diskutovat o omezení vjezdu do pěší zóny na Masarykově náměstí v Třeboni. Každý se sem autem může dostat a to kdykoliv, časově vjezd omezen není. Místním, ani vedení města se současná situace nelíbí a již uvažují o úpravě provozu v této lokalitě.
Mnohem ráznější však byly v nedalekém Jindřichově Hradci. Od července se z horního prostoru mezi morovým sloupem a Panskou ulicí na náměstí Míru stala pouze pěší zóna. Dopravní značky a betonové květináče brání řidičům, aby se do historického centra dostali. Na místě jsou vyhrazena pouze místa pro zásobování.
Opatření proti vjezdu vozidel do historického centra aktivně podnikají v Českých Budějovicích. Vždyť právě o náměstí Přemysla Otakara II. se s trochou nadsázky říká, že je největším kruhovým objezdem ve městě. Radní si představují život na náměstí klidný a bez aut, kolem kašny by měly stát jen kavárenské židličky a stoly. Doposud vedení města zakázalo průjezd na náměstí z ulice U Černé věže a postupně by mělo historické jádro zůstat bez aut. Z plánovaných odstavných parkovišť by měly do centra města dopravovat přespolní a obyvatele elektrobusy. Ekologické autobusy by se pravděpodobně zakoupily za peníze Evropské unie. Vozů by nakonec mělo být asi 15. Jak ale celá věc dopadne v souvislosti s odvoláním značné části vedení města, je ve hvězdách.
Kromě zákazů vjezdu existuje i jiná cesta, jak odradit řidiče od vjíždění do historických částí města. Někde využívají možnosti drahého parkování, jinde rovnou snižují počet parkovacích míst na náměstí. Děje se tak v Písku, kde již radní uvažují o snížení počtu parkovacích míst na Velkém a Alšovo náměstí. „Teď byla vyhlášena architektonická soutěž. Uvažuje se o tom, že by se počet parkovacích míst snížil v centru města přibližně o třetinu,“ zmiňuje Kristýna Barchini, písecká mluvčí.
Nejvyšší sazby za parkování v Táboře jsou na historickém Žižkově náměstí. „Vjezd vozidel na Žižkovo náměstí je omezen tonáží, redukce dopravy v historickém jádru probíhá placeným parkováním,“ říká 2. místostarostka Michaela Petrová. „V současné chvíli úplně omezení aut neplatí, neříkám, že mě osobně by se to nelíbilo, ale nejdříve je potřebné zařídit nějakou alternativu v podobě parkovacího domu před Starým městem, ale v současné chvíli o tom neuvažujeme,“ doplňuje pro jcted.cz Petrová. Jak se zdá, téma omezení vjezdu v Táboře v tuto chvíli není prioritou.
Vjezd do historických uliček města neřeší v Českém Krumlově. „Vjezd do pěší zóny města Český Krumlov je regulován městskou policií, která vydává povolenky k vjezdu, dále je vjezd omezen dopravním značením pro vozidla nad 3,5 t. Zásobování provozoven v pěší zóně je umožněno do 10.00 hodin dopoledne. Stížnosti obyvatel ani turistů na zvýšený provoz žádné neevidujeme,“ uvedla pro nás Petra Nestávalová, mluvčí českokrumlovské radnice. V dalších okresních městech o omezování provozu v centru neuvažují.
A co vy, myslíte si, že by historická centra měst měla zůstat bez aut?
Diskuse k článku