23. 11. 2020 18:15

Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová

Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
Zobrazit galerii (30)
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
JINDŘICHŮV HRADEC – Víc než rok trvala generální oprava parní lokomotivy U37 002, která pochází z roku 1898 a vyrobena byla v Rakousku. Je nejstarší mašinou, kterou Jindřichohradecké místní dráhy vlastní. Po celkové rekonstrukci absolvuje několik zkušebních jízd a do ostrého provozu vyjede zřejmě příští rok na Velikonoce. Více o lokomotivě i jejích opravách prozradí vedoucí oprav Jan Píšala.

Od kdy tato lokomotiva na úzkokolejce jezdí?
Tato konkrétní mašina zde jezdila pouze v jedné etapě svého života. A to je od roku 2005, kdy byla poprvé opravena. Nicméně v minulosti, přibližně do konce padesátých let, na našich úzkokolejkách jezdily lokomotivy téhož typu, ale jinačích evidenčních čísel.

Proč jste ji po patnácti letech znovu opravovali?
Když se vrátím k té první opravě, tak u té si představte dva totální vraky parních lokomotiv téhož typu, které moji předchůdci získali a vyrobili z nich jednu provozuschopnou mašinu. Ta v roce 2005 tady začala vozit cestující. V čele nostalgických vlaků jezdila až do roku 2017, kdy jsme ji museli odstavit pro závadu parního kotle. Potom lokomotiva několik let nejezdila a v září loňského roku jsme se rozhodli ji znovu opravit. Samotná oprava zabrala přibližně třináct měsíců.

Co všechno jste museli opravit?
V podstatě jsme provedli generální opravu lokomotivy. To znamená, že jsme ji rozebrali téměř do každého šroubku. Všechny komponenty jsme museli sundat a zjistit, v jakém jsou stavu. Potom jsme díly buď důkladně opravili anebo vyrobili nové. Co nejvíce věcí jsme se snažili opravit svépomocí díky šikovným rukám členů naší dílny. Nicméně některé složitější komponenty jsme museli nechat opravit jinde. Mluvím konkrétně o parním kotli, což je srdce lokomotivy. Ten pro nás opravila externí firma z Kolína.

Kolik taková oprava stojí?
Levná záležitost to není. Oprava této lokomotivy je v řádu milionů korun. Přesně to ještě nedokáži říct, protože stále probíhají určité dokončovací práce. Ta částka tedy pomalu stále stoupá nahoru.

Jaké jsou technické parametry parní lokomotivy U37 002?
Je úzkorozchodná. To znamená, že jezdí po užším rozchodu sítě, než jsme zvyklí na většině českých železnic. V tomto případě se jedná o rozchod 760 milimetrů. Vyrobena byla v roce 1898 v Rakousku a na území Československa jich jezdilo i několik dalších. Váží třiadvacet tun a její konstrukční rychlost je pětatřicet kilometrů za hodinu.

Kolik za sebou utáhne vagónů?
To je podobné jako u auta. Když plně naložíte auto, tak má větší spotřebu a sípe. Lokomotiva se chová stejně. Když za ni zapřáhneme jeden vagónek plný lidí, tak to mašina vůbec nepozná. A naopak. Když zapřáhneme deset vozů plných uhlí, tak bude mít problém je utáhnout. My provozujeme osm historických vagónů. S touto zátěží na našich tratích si lokomotiva většinou hravě poradí. Samozřejmě jde i o šikovnost topiče a strojvedoucího.

Kdy opravená mašina poprvé vyrazí na trať?
V původních plánech jsme počítali s tím, že lokomotiva začne jezdit okamžitě po opravě, tedy ještě letos na podzim. Nicméně koronavirová krize nám plány zhatila a vypadá to, že poprvé s cestujícími vyrazí na trať příští rok o Velikonocích. Ale ještě se to může změnit podle aktuální situace. Tomu všemu ale budou předcházet zkušební jízdy bez cestujících. Ty chceme stihnout ještě v letošním roce.

Je takto rozsáhlá oprava lokomotivy běžná?
Rozhodně nejsme jediná společnost, která umí opravit parní lokomotivu. Ale jsem velice rád, že jsme jednou z nich. Pyšníme se tím, že jsme nejfrekventovanější provozovatel parních vlaků v České republice. To je způsobené tím, že v letních měsících, tedy v červenci a srpnu, u nás parní vlak vyjede každý den. A to opravdu uvidíte jen u nás, v Jindřichově Hradci.

Má opravená mašinka jméno?
My jí interně říkáme označením U třicet sedmička, někteří říkají jen účko a ti neotrlejší jí říkají „malá“. Ta lokomotiva je totiž vzrůstově i výkonem malá.

Kolik dalších parních lokomotiv provozujete?
V současné době vlastníme tři parní lokomotivy. Dvě jsou provozuschopné a mašina z roku 1958 na svoji opravu teprve čeká.

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.