Na D3 směrem k hranici s Rakouskem se rychle postupuje. Na středočeském úseku se prý kopne v roce 2028

JIŽNÍ ČECHY/ PRAHA – Středočeská část D3 by se měla začít stavět v roce 2028 a ještě letos začne ŘSD v celé její budoucí trase vykupovat pozemky. Na jihočeské části se intenzivně budují dva poslední úseky dlouhé téměř 16 kilometrů, od Kaplice – nádraží k Dolnímu Dvořišti.
„Za dva roky se dostaneme plynule od Mezna, kde teď dálnice D3 začíná, až po Rakousko,“ říká Radek Mátl. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní staví v Česku téměř 200 kilometrů nových dálnic. Jak Radek Mátl zdůraznil, rozestavěné úseky dálnice D3 od Kaplice – nádraží po státní hranici jsou velmi důležité. Na silnici I/3 je stále v provozu úsek u Nažidel, kde se v březnu 2003 stala tragická nehoda autobusu, která si vyžádala 20 obětí. „Ten úsek je velmi nepříjemný. Je třeba jihočeskou dálnici dostavět. A jsem moc rád, že nejpozději v létě 2027 bude dálnice D3 v Jihočeském kraji dokončená a budeme s ní u hranic dřív než kolegové z Rakouska,“ podotkl.
Stavba podle Mátla pokračuje dobře a je velmi spokojený s tím, že se loni podařilo dostavět dálnici D3 na obchvatu Českých Budějovic až po Kaplici – nádraží. „Není v České republice moc takových staveb, kde bych měl tak pozitivní odezvu jako zde, protože do Alp nebo na Lipno míří obrovské množství lidí. A každý mi říká, že je neskutečná úleva, když objede České Budějovice. Obchvat udělal obrovské dobro a největší úleva je to pro obyvatele města, kde se najednou jezdí daleko lépe. Moc se těším, až bude dálnice D3 v jižních Čechách dostavěná celá s tím, že budeme sjíždět provizorním sjezdem přímo na hraničním přechodu Dolní Dvořiště. To znamená, že za dva roky se dostaneme plynule od Mezna, kde teď dálnice D3 začíná, až po Rakousko,“ řekl Radek Mátl.
Přípravy středočeské části dálnice D3 brzdí odpor občanských sdružení
Rychle pokračuje i příprava středočeské části dálnice D3. ŘSD podniká řadu kroků. Začínají se dělat průzkumné štoly tunelů, de facto první stavební práce. „Doděláváme podrobné geodetické průzkumy na mostu přes Sázavu a na všech úsecích dokončujeme dokumentaci pro povolení stavby. A co je nejdůležitější, v letošním roce oslovíme vlastníky pozemků a začneme vykupovat pozemky po celé trase. To je velmi důležité, protože na těch 57 kilometrech oslovíme spoustu lidí, kteří pozemky vlastní, a příprava stavby se posune výrazně dál,“ říká Radek Mátl. Věří, že většina vlastníků prodá ochotně, protože stát podle něj nabízí dobré ceny.
Intenzivní příprava středočeské části D3 přináší samozřejmě i problémy. Neslábne odpor občanských sdružení. „Zejména Alternativa D3 dělá všechny kroky pro to, aby ta stavba připravená nebyla. Jestli něco trochu usnulo, tak odpor samospráv. Z jednání, která absolvujeme, mám pocit, že zástupci měst a obcí dotčených dálnicí D3 pochopili, že je třeba ji ve Středočeském kraji postavit, a to co nejdříve. V této chvíli ladíme se všemi podobu dálnice. Dokončují se plánovací smlouvy se zástupci měst a obcí tak, abychom si vyříkali podobu dálnice a případně podmínky, za kterých budou tolerovat samotnou výstavbu,“ uvedl Radek Mátl.
Šéf ŘSD odhaduje, že středočeská část dálnice D3 se začne stavět v roce 2028. Všechny úseky by se měly stavět najednou. „Jakékoli salámování by způsobilo problémy. Cílem je připravit a postavit stavbu najednou. Může to být i formou PPP projektu, protože je to jeden ze zvažovaných PPP projektů, na což teď dokončujeme studii proveditelnosti. Uvidíme, jak rozhodne vláda, zda stavbu zařadí mezi PPP projekty, nebo ne,“ řekl Radek Mátl.
Adam Koloušek
Diskuse k článku