Na aktuální téma: Milevsko umírá, ale investory odhánělo vidlemi


V Milevsku skončila pobočka Komerční banky a pod článkem se sešly nářky na úpadek města. Ty věci spolu úplně nesouvisí, bankovní pobočky mizí zejména proto, že fyzické bankéře nahrazují webové a mobilní aplikace. Přesto Milevsko přišlo mezi léty 2004 a 2024 o 16 % populace a negativní trend dále pokračuje.
Milevsku se přezdívá město vzduchotechniky. V dominantním podniku ZVVZ vyrostla celá generace podnikatelů, kteří si následně založili menší firmy. Ovšem ZVVZ má čas své slávy dávno za sebou a s úbytkem prosperity největšího podniku upadá i celé město.
Nemuselo tomu tak být, pokud by přišly do města nové investice, nové obory a noví lidé. Jenomže vedení města, místní podnikatelé i obyvatelé docela intenzivně proti jakýmkoliv novotám bojovali. Dnes se divíme, že Milevsko není centrem, ale periferií. Mladí odcházejí a nevrací se. Centrum města se v pět odpoledne uloží ke spánku.
V roce 2008 ztroskotal poslední pokus o oživení centra města odmítnutím revitalizace autobusového nádraží zahrnující i nový supermarket Lidl. Místní obchodníci se báli o své tržby. Realita je taková, že na okraji města vyrostla obchodní zóna se dvěma supermarkety, kam se jezdí nakupovat a v centru města nepotkáte živáčka. Obchody zavírající v pět nemají šanci.
Není provoz, nejsou lidi
Není-li provoz, nejsou zákazníci. Lidl by dokázal do centra města lidi naopak přivést, ty přijíždějící z okolí i místní, pro které by byl v docházkové vzdálenosti. Lidl možná v Milevsku nakonec bude, ale rovněž v obchodní zóně na okraji města. Místní berou auta a jedou si tam nakoupit. Vracet se do centra není důvod.
Lidl nebyl zdaleka jediný investor, který v Milevsku nepochodil. Výrobce průmyslových vrat mohl být v Milevsku, ale je za Opařany. Neuspěl ani velký dřevozpracující podnik, neuspělo parkoviště pro kamiony, neuspěl parkovací dům. Skoro to vypadá, jako by Milevsko investory hnalo pryč vidlemi.
Ať už byly důvody jakékoliv, výsledek je, že Milevsko je upadající periferií a bez rázné změny přístupu tomu tak zůstane. Město musí přehodnotit svoji strategii, aby dokázalo přitahovat mladé podnikavé lidi, inovativní firmy a začalo znovu růst a žít. Dálnice D4 pomůže jen tehdy, pokud si město nebude myslet, že tím je již hotovo.
Martin Procházka
(autor je absolvent Gymnázia Milevsko a Vysoké školy ekonomické v Praze, ředitel úpisu rizika pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko, předseda regionální organizace TOP 09 Písecko)
Diskuse k článku