Jižní expresy dostanou na léto více vagónů. U některých spojů zůstanou posilové vozy natrvalo

ČESKÉ BUDĚJOVICE/ TÁBOR – Lidé dojíždějící z jižních Čech za prací či zábavou do Prahy vlakem, se už brzy nebudou muset mačkat v přeplněných Jižních expresech. Tyto vyhledávané a rychlé vlakové spoje jezdí v současnosti na hraně svých možností, pětivozové soupravy nestačí pokrýt zájem cestujících. Dopravce České dráhy nyní ale slibuje, že na letní sezonu vlaky posílí a u vybraných spojů zachová vyšší počet vagónů i mimo ni.
V takzvaném zimním období, kdy se předpokládá nižší poptávka po cestování, je základní souprava Jižních expresů sestavena ze tří oddílových vozů druhé třídy, kombinovaného vozu s místy pro osoby na vozíku a pro jízdní kola a kombinovaného vozu první třídy s bistrooddílem.
„Tato základní pětivozová souprava má kapacitu 277 míst k sezení. Je posilována v období zvýšené poptávky po přepravě v pátek a v neděli. To jezdí vybrané spoje o šesti vozech s kapacitou zhruba 340 míst k sezení. Šest vozů je pak plánováno každý den ve vybraných vlacích jedoucích v ranní a odpolední špičce v letním období, a to od zahájení turistické sezóny, tedy zhruba od Velikonoc,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Kapacita není dostačující
„Myslím, že České dráhy nedokázaly odhadnout zájem cestujících o Jižní expresy. Jejich kapacita je dnes už naprosto nedostačující. Jezdím těmito spoji z Budějovic do Prahy a zpět dvakrát týdně a pokaždé je vlak naprosto plný. Nejhorší je vždy situace v úseku z Tábora do Prahy, tady najdete místo k sezení jen se štěstím. A je prakticky jedno, v jakou hodinu jedete,“ říká Pavel Mrázek z Českých Budějovic.
Petr Šťáhlavský ale tvrdí, že České dráhy mají o situaci na Jižních expresech přehled. „Průběžně sledujeme obsazenost vlaků. K přeplnění uvedených spojů v současné chvíli dochází obvykle při přepravě nepředhlášených skupin s větším počtem účastníků. Vlakem jede mimořádně, nárazově o desítky osob navíc.
Ke zlepšení situace by přispělo, kdyby tyto skupiny svou přepravu včas nahlásily, aby bylo možné vlaky cíleně posilovat. Nicméně bez ohledu na výše uvedený fakt a na základě vlastních aktivit a zjištění zvažujeme během roku rozšíření provozu posilových vozů na lince Ex 7 Jižní expres Praha – České Budějovice / Linec,“ informuje Petr Šťáhlavský.
Bez kladné odezvy naopak zůstane požadavek mnoha cestujících na návrat velkoprostorových vozů na Jižní expresy. „Řazení velkoprostorových vozů na tuto linku aktuálně neplánujeme. Tento typ vozů je řazen ve vlacích na jen o něco málo pomalejší lince R 16 Vltava / Lužnice / Silva Nortica, která má více zastávek na trase,“ dodává Petr Šťáhlavský.
Diskuse k článku