Jihočeské divadlo bylo z nepochopení za sexistické prasátečko


Naši redakci na nominaci plakátu upozornila International Gender Policy Network. V divadle ale tato nominace vyvolala překvapení. „Jihočeské divadlo je kulturní organizací a klade důraz mimo jiné i na estetickou hodnotu svých propagačních materiálů. S posláním soutěže o anticenu Sexistické prasátečko se ztotožňujeme a do dalších let ji přejeme mnoho úspěchů. V případě nominace plakátu inscenace Příhody lišky Bystroušky jsme ale přesvědčeni, že se jedná o nepochopení v souvislosti s neznalostí Janáčkova geniálního díla,“ uvedl ředitel divadla Lukáš Průdek.
Vyjádření Jihočeského divadla k nominaci:
Dívka s vytetovanou liškou reflektuje charakter hlavní postavy i způsob režijního nahlížení na Janáčkovo dílo. Symbolizuje křehkost, probouzející se vášeň, divokost a nespoutanost. Janáčkova Bystrouška všechny tyto vlastnosti ztělesňuje. Plakát nevyužívá ženskosti prvoplánově, ani ji nijak nesnižuje, ba naopak, stejně jako Janáček, je jí věčně fascinován. Nominovat tento plakát na anticenu Sexistické prasátečko může jen člověk, který považuje operu Příhody lišky Bystroušky za dílo o zvířátkách určené dětem, neboť ji nikdy neviděl, či nepochopil.
Divadlo záměr plakátu vysvětlilo i hnutí Nesehnutí a to ho nakonec z nominace stáhlo. „Plakát jsme do anticeny zařadili v domnění, že nahé ženské tělo na plakátu je použito pouze jako vábnička k upoutání pozornosti, protože běžně nemá odhalené ženské tělo s obsahem hry souvislost. Po rozhovoru s ředitelem Jihočeského divadla Lukášem Průdkem jsme dospěli k názoru, že nahota na plakátu úzce souvisí s režijním pojetím díla, na které plakát zve,“ uvedla Kristina Kvapilová za hnutí Nesehnutí.
Smyslem anticeny Sexistické prasátečko je upozorňovat na sexismus ve veřejném prostoru. „Má mnoho negativní důsledků jako prohlubování stereotypů mezi muži a ženami a může vést i k větší toleranci násilí na ženách či sexuálního násilí a obtěžování,“ vysvětlila Kristina Kvapilová. Letos hnutí pořádá už desátý a poslední ročník ankety. V minulosti už se stalo, že samotná nominace na anticenu přinesla změnu marketingových strategií nominovaných společností.
Diskuse k článku