Jak je to s použitím záchodu na palubě autobusu?

„Nespoléhám se sice na použití toalet na palubě autobusů, někdy jsou ale pro 75letého člověka situace, kdy není zbytí. Jednou jsem na lince Strakonice – Praha, někdy již, pravda, v chladném počasí, požádal řidiče autobusu ČSAD STTRANS o zpřístupnění toalety. Odmítl, že je zima. Letos 10. dubna na stejné trase s odjezdem v 7.30 hodin ze Strakonic jsem měl krátce před příjezdem do Prahy potřebu dojít si na toaletu, ale byla opět zamčená. Při zpáteční cestě stejným autobusem a se stejným řidičem jsem hned po nástupu (preventivně, aniž bych měl okamžitou potřebu toaletu použít) zkusil dveře od toalety, ale byla opět zamčené. Požádal jsem tedy řidiče, zda by ji mohl zpřístupnit. Odmítl slovy – nemohl, je vypuštěná. Toaleta zůstala pochopitelně zamčená celou cestu až do Strakonic,“ vylíčil Martin K.
Přes e-mail pak komunikoval s vedením společnosti a odpovědi cítí jako arogantní. „Navrhnul jsem jim, že pokud mají problém s tím, že platící cestující chtějí používat v autobusech jejich firmy toalety, mohli by se vrátit k autobusům typu Škoda 706 RTO nebo ŠL 11. Tam to takový problém nebyl. S řidičem jste se mohli domluvit na zastávce – dámy vpravo, páni vlevo a bylo vymalováno. Retro cestování v 21. století..,“ dodal stěžovatel.
Co na to dopravce
O vyjádření jsme požádali ředitele společnosti STTRANS Vladimíra Warische. Ten zdůraznil: „Řidiči autobusů, které jsou vybaveny toaletami, umožňují cestujícím za jízdy tyto toalety použít. Tyto toalety však neslouží jako veřejné, ale jsou cestujícím k dispozici pouze po dobu jízdy autobusu.“
A dále pokračoval: „Ve vámi uváděném případě, a již jsme stěžovateli v zákonné lhůtě také odpovídali, ale došlo k tomu, že cestující, který nastoupil do autobusu v Praze asi 12 minut před odjezdem, se po nástupu dožadoval vstupu na toaletu v autobusu. Řidič cestujícího upozornil, že do odjezdu autobusu ještě zbývá spousta času, tak aby využil veřejné toalety – samozřejmě placené – v prostoru autobusového nádraží. Nakonec cestující je mohl využít již před nástupem do vozidla.“
Vladimír Warisch pokračuje: „V případě, že se cestujícím udělá špatně, nebo mají jiné zdravotní komplikace, řidiči samozřejmě zastaví na nejbližším možném místě, kde neohrozí ostatní účastníky silničního provozu. Cestujícímu pomohou. Vloni a předloni procházeli kurzem zdravotnické pomoci, lektorem byl záchranář z jihočeské záchranné služby. Případně i zavolají záchrannou službu, v mobilních telefonech mají aplikaci Záchranka, ta kromě jiného i odešle souřadnice GPS. Několik takových případů jsme již řešili.“
Použití toalety za jízdy na vlastní nebezpečí
Aby v tom společnost STTRANS nezůstala sama, oslovila redakce i další autobusové společnosti, o kterých se autor stížnosti zmiňoval. Jak to u nich funguje s toaletami v autobusech? Nakolik je náročná jejich údržba?
„Ve společnosti FlixBus dbáme na to, aby byly všechny autobusy vybaveny funkční toaletou. Před každou jízdou se řidiči starají o to, aby byla toaleta čistá a cestujícím k dispozici. Cestující však musí brát na vědomí, že jsou povinni být během celé cesty autobusem připoutáni bezpečnostním pásem. Bezpečné použití toalety je tedy v případě, že autobus stojí. Pokud cestující používá toaletu za jízdy, činí tak na svou vlastní zodpovědnost. Údržba toalety na palubě probíhá po každé skončené jízdě, stejně jako úklid vnitřních prostor autobusu, a záleží samozřejmě na samotných cestujících, jak ohleduplně se na palubě autobusu chovají. Jízdní řády FlixBusu počítají s pravidelnými zastávkami a přestávkami dle jízdního řádu, který odpovídá zákonným požadavkům na povinné přestávky řidiče. V případě poruchy toalety mohou řidiči zastavit na odpočívadle, pokud si to vyžaduje situace, nebo mohou cestující využít toaletu na autobusovém nádraží. Ve stanicích určených pro výstup a nástup doporučujeme cestujícím, aby se vždy informovali u řidiče o délce zastavení autobusu a odjezdovém místě a upozornili ho, že autobus opouští. Mnohá autobusová nádraží mají odlišnou výstupní a nástupní zastávku,“ vyjádřila se za společnost FlixBus CZ Martina Čmielová.
Provozní problémy nastat mohou
„Všechny autobusy RegioJet jsou vybaveny toaletou, kterou mohou cestující, pokud personál nedá jiné instrukce, například z bezpečnostních důvodů, během cesty využít. Samozřejmě, že toaleta v autobuse je poměrně složitý mechanismus, její údržba a vodní hospodářství vyžadují technické vybavení a také přísné postupy z hlediska nakládání s odpadními vodami, které toaleta uschovává v nádražích se speciálním chemickým přípravkem a po dojetí autobusu se toaleta za přesně stanovených podmínek musí vypustit. Nicméně dopravce jako RegioJet, který má všechny autobusy vybaveny toaletou, s tímto počítá a má toto vybavení k dispozici. S provozem toalety mohou samozřejmě souviset i některé provozní obtíže. Může dojít k jejímu ucpání například tím, že do ní někdo vhodí předmět, který tam nepatří. Při minusových teplotách a mrazech v zimním období může také dojít k zamrznutí toalety. V takových případech je pak bohužel toaleta mimo provoz a cestujícím umožníme využít toalet například během pobytu v zastávce na autobusovém nádraží,“ konstatoval k tématu mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
A do třetice pohled na věc od soukromého dopravce Stanislava Jiráska: „Na vnitrostátních linkách provozujeme jen autobusy bez záchodů, záchody mají cestující k dispozici na autobusových nádražích, kdy je vždy pauza v jízdním řádu a záchod je vyznačen. Samozřejmě, že udržování záchodu a její pořízení je velmi nákladné, a muselo by se to promítnout do jízdného. Což většina cestujících neakceptuje.“
Diskuse k článku