Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře - Jižní Čechy Teď!
10. 2. 2019 11:53

Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře

Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
Zobrazit galerii (8)
Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře
JIŽNÍ ČECHY - Třináct nových specialistů má od ledna Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje. Jsou jimi letečtí záchranáři, kteří jsou povoláváni k zásahům v těžko přístupných terénech za použití vrtulníku. Být leteckým záchranářem je asi ta nejvyšší meta, které může hasič-lezec dosáhnout. Hasič-lezec kromě základního hasičského výcviku je dál speciálně vyškolen a je začleněn do lezecké skupiny nebo lezeckého družstva. Lezci zasahují tam, když je potřeba záchrana z výšky, hloubky nebo nepřístupného terénu. Typickými místy jsou například komíny, skály, studny, lanovky...

Hasičský sbor Jihočeského kraje má letecké záchranáře - Jižní Čechy Teď!

Základními úkoly leteckého záchranáře je zachránit či evakuovat zachraňované osoby do vrtulníku a dostat je do péče zdravotníků. Letecký záchranář téměř vždy pracuje v podvěsu, není výjimkou také práce v podvěsu na vodní hladině.

Leteckým záchranářem se hasič-lezec může stát až minimálně po dvou letech služby s tím, že letecké záchranářství vyžaduje další specializovaný výcvik. Na letecké záchranáře jsou kladeny větší nároky než na hasiče nebo hasiče-lezce. Nad rámec běžných povinností a standardního lezeckého výcviku jsou každý rok přezkušováni z teorie i praxe zaměřené na letecké záchranářství a v rámci své specializace musí absolvovat ještě nadstandardní školení a výcviky.

Každý z leteckých záchranářů se musí alespoň jednou ročně zúčastnit hlavní několikadenní praktické odborné přípravy v terénu a jednou ročně musí absolvovat praktickou odbornou přípravu na vodní hladině. Hasičští letečtí záchranáři mohou také v případě volných kapacit cvičit i s kolegy z Armády ČR nebo Centra letecké záchranné služby Plzeň.

Kde letečtí záchranáři HZS Jihočeského kraje slouží a jak pracují?

Letečtí záchranáři HZS Jihočeského kraje jsou dislokováni na stanicích v Českých Budějovicích a Táboře. V každé ze tří směn hasičů je šest lezců a z toho v současné chvíli 2 – 3 letečtí záchranáři.

V okamžiku, kdy je přes operační středisko zdravotnické záchranné služby povolán k zásahu vrtulník a je potřeba další specialista pro záchrannou akci, je hasičský letecký záchranář nabrán na určených místech. V případě českobudějovických leteckých záchranářů je to střed kruhové křižovatky na Okružní ulici v Českých Budějovicích, táborské záchranáře vrtulník LZS nabírá na louce v těsné blízkosti stanice táborských profesionálních hasičů.

Letecký záchranář HZS Jihočeského kraje se tak připojuje k záchrannému týmu, který tvoří posádka vrtulníku letecké záchranné služby složená z pilota, kopilota, palubního inženýra, lékaře a sestry. Jihočeští letečtí záchranáři létají ve vrtulníku Armády ČR, která zajišťuje leteckou záchrannou službu v Jihočeském kraji. Armádní vrtulník typu PZL W-3A Sokół vzlétá z vojenského letiště v Bechyni.

Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje se tak připojil k dalším pěti krajům, které touto elitní skupinou záchranářů disponují. Má třináct borců, kteří umí pracovat a zachraňovat životy v podmínkách, kdy visí z vrtulníku na osmimilimetrovém ocelovém laně ve výškách a kdy není čas na chyby.

To vystihují slova českobudějovického leteckého záchranáře Miroslava Švece: „Je to hodně o morálu. Když se houpete tři sta metrů nad zemí, zkoušíte si karabinu a říkáte si, jestli je vše v pořádku, není člověku úplně do smíchu. Zároveň tuto práci milujete, takže vlastně ani nemůžete jinak.“

Fotografie Ivany Březinové jsou z výcviku na Sázavě, Berounce nebo z letiště v Plané.

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.