Čí je parkoviště pro kamiony?

Na dotaz, zda se ŘSD k této odstavné ploše hlásí, odpověděl tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Pozemek skutečně patří ŘSD, ale pronajímá se a ŘSD zde v žádném případě neprovozují oficiální odpočívku pro kamiony. Pozemek o výměře 800 metrů čtverečních je od loňska do roku 2028 pronajat Lucii Taťounové za 43 336 Kč ročně jako plocha využitelná pro potřeby Hotelu Elzet. Denně tedy činí nájemné této plochy 119 korun. Podle smlouvy má nájemkyně udržovat a uklízet nejen pronajatou část, ale i zbývající část pozemků přiléhající k dálnici, za což jí naopak od ŘSD náleží částka 5 000 Kč ročně.
Cedule s upozorněním na placení parkovného patří tak evidentně sousednímu hotelu Elzet, jehož vlastníkem je společnost Elzet Group. Na náš dotaz Lucie Taťounová z hotelu začala zhurta. „Už toho mám dost. Pořád mne otravují nějaké úřady, že si řidiči stěžují na placené parkování. Nedělám nic nelegálního.“ Vzápětí odběhla pro nájemní smlouvu na zmíněnou plochu parkoviště, kterou uzavřela loni v červnu s ŘSD. „ Jestli ta štvanice bude pokračovat, tak to tady zavezu hlínou a bude pokoj,“ vyslala za námi na odchodu.
Nedostatek parkovacích míst pro kamiony na D3 tento prostor těžko vyřeší. Hodlá ŘSD zřídit v těchto místech oficiální odpočívku? „Pro vybudování dálniční odpočívky zde není dostatek místa, ŘSD zde tedy žádnou odpočívku neplánuje,“ odpověděl tiskový mluvčí Studecký. Zvláštně zřízená odpočívka u hotelu Elzet ale neodpovídá obvyklým standardům, i když na toaletu či oběd zřejmě mohou řidiči zajít do sousedního hotelu. Ten je momentálně z nařízení vlády zavřený a ani na parkovišti nikdo v tuto dobu nevybírá.
„Už tady parkuju potřetí a nikdo nikdy žádné peníze nechtěl. Doporučuji to tady proto i kolegům,“ uvedl slovenský řidič s nákladem dřeva, kterého jsme na místě zastihli.
Zda tedy jde či nejde o legální parkoviště kamionů, se nikdo nevyjádřil. Táborský stavební úřad o tomto odstavném místě kamionů neví, podobnou žádost neeviduje. Odbor životního prostředí by se sice vyjadřoval k žádosti o stavební povolení, ale taková nebyla podána. Ani Eduard Chalupa z odboru dopravy, na nějž nás dva předchozí úřady nasměrovaly, neměl konkrétní informaci o této odpočívce. Nejde o veřejnou komunikaci podle zákona o pozemních komunikacích, není tam ani žádná stavba. Jde prostě o soukromou aktivitu na soukromém pozemku, a k takové nám nepřísluší se vyjadřovat, dala by shrnout jeho odpověď.
Vít Řezáč
Foto
Místo pro kamiony u hotelu Elzet.
Foto -vř-
Proč chybí u dálnice odpočívky?
Před Vánocemi se Jihočeské týdeníky věnovaly steskům řidičů kamionů, kteří postrádají na dálnici D3 standard odpočívek, běžný všude ve světě. Proč vlastně odpočívky schází? Na to odpovídá předseda Spolku pro výstavbu dálnice D3 a D4 Pavel Eybert: „Pro přípravu výstavby tělesa dálnice platí zákon, který dovoluje v případě nedohody s majitelem pozemku potřebného k výstavbě trasy urychlené vyvlastnění. Dokonce lze dnes využít instituce předběžného opatření budoucího vlastnictví po vyvlastnění k získání stavebního povolení. Toto však neplatí pro získání pozemků pro odpočívky. Pokud by investor (ŘSD) chtěl zahájit stavbu komunikace až při získání pozemků a tím i stavebního povolení na komunikaci včetně odpočívek, docházelo by k velkému zpoždění ve výstavbě komunikace. Umístění odpočívek není totiž nezbytně nutné právě na místech, kde je ŘSD chce postavit, a tak se na případné vyvlastnění pozemků potřebných k jejich stavbě zákony o urychlení přípravy výstavby nevztahují a řízení by molo být až nekonečné dlouhé. Odpočívky nesplňují podmínky stanovené zákonem pro zbavení majetkového vlastnictví tím nejtvrdším způsobem. Proto se obvykle jejich výstavba zahajuje až později než stavba vlastní komunikace. Důvodem zpoždění ale také může být v některých případech i otázka financování.“
Jak vyplynulo z předvánočního rozhovoru s ředitelem nákladní dopravy firmy Comett Plus Radkem Šrůmou, například v Rakousku má státní společnost Asfinag na starosti nejen dálnice a odpočívky, ale také mýtný systém včetně prodeje dálničních známek. Má tedy odpočívky na dálnicích z čeho budovat a provozovat.
-lk-
Diskuse k článku